Samochód dla niepotrzebujących samochodu
Data publikacji: 2020-06-12 15:18:35 | ID: 6525836300004 |
Korki w dużych europejskich miastach spowodowały, że duża część osób zaczęła się pozbywać samochodów. Pojazd, który z założenia miał usprawnić ruch, szybko stał się przekleństwem swoich użytkowników. Niektórzy wybrali rowery, inni skutery- byleby tylko być bardziej mobilnym i szybciej przemieszczać się w miejskiej dżungli.
Ze zwiększonego ruchu samochodowego zaczęły wynikać same problemy. Stres obywateli, kilkugodzinny powrót z pracy, wzrost zanieczyszczeń to tylko część z powodów, które zmobilizowały największe miasta do prób rozładowania korków. Od kilku lat Paryż inwestuje w sieci darmowych wypożyczalni rowerowych, dzięki którym wielu Paryżan omija korki i sprawnie się przemieszcza z miejsca na miejsce. Z kolei w Berlinie wyznaczono zielone strefy, do których nie mogą wjechać samochody starsze, nie spełniające norm emisji spalin. Rezygnacja wielu osób z samochodów wyłoniła zupełnie nowy typ klienta, który posiada prawo jazdy ale z niego nie korzysta, bo nie opłaca mu się utrzymywanie samochodu. Dla tego typu osób powstała sieć samochodowa Zipcar, która udostępnia zainteresowanym auta w systemie pre-paid. Czym Zipcar różni się od tradycyjnej wypożyczalni aut? Samochody mają swoje stałe miejsca parkingowe rozsiane praktycznie po wszystkich większych miastach w USA i Wielkiej Brytanii, w różnych newralgicznych punktach. Aby skorzystać z oferty Zipcar, wystarczy opłacić interesujący użytkownika pakiet oraz zarezerwować termin i długość trwania podróży. Zipcary są w pełni samoobsługowe za pomocą specjalnej karty odblokowującej. Godzina jazdy to wydatek od ok. 7$, wypożyczenie na dzień to ok. 66$. Ceny zależne są od modelu auta i od dnia tygodnia ( w weekendy drożej) oraz nominału wykupionej karty(50,75, 125, 250$).
Wynajmowane samochody to utrzymane w świetnym stanie modne i dynamiczne autka, więc nic dziwnego, że do tej formy podróżowania skłania się coraz więcej osób. W ofercie oprócz typowych, miejskich samochodów są także popularne pick-upy i najnowsze modele limuzyn. Wspomniana samoobsługa zakłada, że wypożyczony samochód zostanie odprowadzony na miejsce przed upływem zamówionego wcześniej czasu. Na każdej karcie można przejechać max 180 mil (benzyna i ubezpieczenie zawarte w cenie). Samochody można łatwo zlokalizować przy pomocy Internetu i specjalnych aplikacji na telefony komórkowe.
Polska rzeczywistość niestety uniemożliwia przeszczepienie tego pomysłu w całości na nasz grunt. Ciekawym rozwiązaniem byłaby np. modyfikacja systemu wynajmu pre-paid na stacje rowerowe bądź skuterowe w największych aglomeracjach.
Twoja ocena przykładu: Dokonaj oceny przyciskiem |
Korki w miastach skłaniają do rezygnacji z aut, pojawia się klient z prawem jazdy, lecz bez potrzeby posiadania pojazdu, to nisza dla carsharingu, np. Zipcar. System ten oferuje auta na minuty, z rezerwacją online i samoobsługowym odbiorem, koszty paliwa i ubezpieczenia są w cenie, auta są zlokalizowane w strategicznych punktach miast. Flota składa się z zadbanych, miejskich aut, także pick-upów i limuzyn, usługa wymaga zwrotu pojazdu na czas. Polska nie jest gotowa na ten model, ale stacje rowerowe lub skuterowe na pre-paid mogą być dobrym rozwiązaniem, to szansa na biznes, który odpowiada na potrzeby mobilności.
library_books Spersonalizowane urny » | |
library_books Biznes sprawdzony od lat » | |
library_books Zakład przeróbek krawieckich » |